Vikingetur - 09. august 2008 - kl. 09.00

Der var budt op til dans på denne heldags tur, hvor turen gik til Vendsyssel.

Og det var en rigtig heldagstur - og for mit vedkommende målte GPS'en turens længde til 490 km (og det var faktisk 5 km mindre end planlagt - men det skyldtes op til flere uforudsete hændelser undervejs (herom senere)).

Jeg vil vove at påstå, at det eneste vi ikke oplevede var Nørre Vorupør og Vestervig kirke.

Elleve vikinger troppede op på ni cykler lørdag morgen kl. 09.00 - selvom turen var blevet flyttet fra søndag til lørdag med meget kort varsel. Men når jeg nu sidder og skriver dette søndag formiddag, mens regnen siler ned ad ruden, så var det godt nok at vi flyttede turen til lørdag.

Første "ryk" på turen gik ad landevejene til Onsild tilkørslen på motorvej E45 og vi havde første rast på "Himmerland", hvor vi i sol og blæst tog en lille kop kaffe og fik rettet cyklen op til lodret - efter at have ligget i en vinkel på 45 grader i en stiv sidevind på motorvejen.

Næste stop var Vrå hvor vi tankede op inden turen gik til Børglum Kloster og møllen, der ligger på en 53 meter høj bakke - med en pragtfuld udsigt over det meste af Vendsyssel.

Det var ikke koldt på toppen - men det blæste - så efter at have nydt udsigten, var det naturligt at indtage frokosten i en lille hyggelig gryde.

Her fik vi også lige en gennemgang af den første del af kongerækken - startende med Gorm den Gamle - og sluttende med Knud den Hellige, hvis endeligt faktisk startede her ved Børglum Kloster inden han jo blev dræbt i Odense. Pigerne besøgte både butik og toilet inden vi sadlede op og fortsatte turen ned gennem Store Vildmose (man skal være meget opmærksom for at opleve den)

Lige som den var der, så var den der ikke mere (altså Vildmosen) - og efter at have passeret Saltum og "Haven i Hune" gik turen stik syd gennem Blokhus og Tranum Klitplantager.

Og på dette tidspunkt var der både kaffe på kanden og smøger i pakken - så derfor nød vi lige solen og en smule læ i plantagen. På dette tidspunkt havde vi hverken været på grusveje eller bjergveje - det er fladt-fladt i Vendsyssel.

Efter at have passeret "Halvrimmen" nåede vi Aggersborg - en af Harald Blåtands fire Trelleborge - den største af dem - med 48 huse og plads til i alt 5.000 mand - og med 600 skibe liggende i Limfjorden - lige nedenfor borgen. Og her indtog vi så sidste del af de medbragte madpakker, mens historiens vingesus gik rask over Limfjordens vande.

I det lille hus ved kirken er der en fin lille udstilling om Aggersborg, så man virkelig får et indblik i hvor stort det var.

5.000 egetræer - det er mange - og når man så i udstillingen ser hvilke redskaber de havde til rådighed - så bliver det ikke mindre.
I Aggersborg blev vi også lige to cykler og fossiler mindre - så nu var vi 7 cykler og 9 fossiler.

Men kun 10 km senere var vi spredt for alle vinde - og da jeg kørte tilbage for at finde "de andre" ja så var det med en Hans uden cykel. Jo-jo den er god nok - Hans' Honda havde lige skudt et tændrør ud af topstykket.
Så hvis du synes der mangler noget på billedet her fra "Dæmningen" ved Sennels - ja så er det fordi Hondaen er parkeret på en gård ved Ullerup.

Men ellers så fik vi lige "blæst" til samling igen - og som du kan se - på grusvej - på vej mod Thisted.

Og her tabte vi igen over halvdelen af feltet - og denne gang var det Villys tur til at finde resterne. Denne gang var det Hennings Honda det var galt med (ikke nogen god dag for Honda :-)
Speedometer kablet hang ganske enkelt og daskede hen ad vejen - så nu kunne Henning ikke overskride nogen hastigheds grænser (på den anden side - han havde jo også Jette bagpå til at holde styr på den side :-)
Og billedet her er jo en perle - Hans som et lille fnug på bagsædet af Kaj Verner (faktisk var der stadig få ledige pladser på bagsæderne :-)

Nå - således reduceret med to fossiler, tre cykler og et speedometerkabel - blev vi enige om at tage en mere direkte vej hjem. Så efter et enkelt pit-stop i Aulum - og den sidste smøg i pakken - kom vi hjem i god ro orden (Villy og Knud syntes dog lige at den direkte vej hjem skulle gå over Them :-)

Senere på aftenen kom Hans lige forbi efter VW-transporteren, så Hondaen kan komme hjem i folden - inden den snart kan findes på "Køb og Salg" på vores forum.

Jo-jo - nu er der igen ro over feltet - og vi kan se frem til næste spændende tur med MC-Fossilerne :-)

Således oplevet - Julle (der gennemførte hele turen iført sandaler :-)